11. Tarkvara arendus ja ärimudel, mida kõrvalt olen näinud


Nagu artikli pealkiri ütleb räägin ma projektidest, mille tegemist olen ise kõrvalt näinud. Mul puuduvad isiklikult küll otsesed tarkvara arenduse kogemused, kuid projekti läbiviimises sain minagi osa.

Kahjuks ei saa ma rääkida ainult üht tüüpi tarkvara arendusmudeli kasutamisest, kuid suuresti oli antud projekt LEAN tüüpi protsess.

Gridens Technologies on tarka tänavavalgustuslahendust pakkuv ettevõte, kes müüs maha oma esimese toote enne, kui see veel lõplikult valmis oli. Kui täpne olla, siis alustati kõike uuesti nullist.

Me võitsime Eestis uudse tänavavalgustuse juhtimise hanke ja selle jaoks oli vaja süsteemi. Kuna hange oli ka suht umbmääraselt koostatud, siis ei teadnud täpselt ei tellija, ega ka meie lõpptulemusest väga palju. Oli paar suuremat ülesannet, mida meie tarkvara täitma pidi ja see oli ka kõik.

Nii, LEAN:
  1. Eliminate waste
Selleks, et mitte hakata kohe aega ja raha raiskama, näitasime oma tulevastele tellijatele, mis meie vana süsteem teha suutis. Seal oli paar valgustit, mida sai otse tänavalt juhtida ja meie paberil tehtud visandid, kuidas see aasta pärast võiks välja näha. Isegi siis ei teadnud me päris täpselt, mis meie käest tahetakse, aga näidates olevat värki inspireeris see tellijat "rääkima", mida me tegelt ootasimegi. Ei tahtnud saasta toota - tõenäoliselt oli ju linnadel juba suhteliselt hea süsteem olemas, miks siis huupi rapsida. Las nad näitavad meile oma ja me võtame šnitti ja teeme enda omaks.
  1. Amplify learning
Nagu eelnevas lõigus juba mainisin, siis kogu aeg me tahtsime rohkem õppida. Kui jutu käigus tuli välja, et nad juba kasutavad mingit süsteemi, mis ei ole küll väga interaktiivne, kuid annab info kätte...siis tegime sellele kähku oma analoogi. Lihtsama ja mängitava. Klient sai kohe päriselus testida, kuidas tulevaste lampide põlemine välja näeb ja kuidas sellest arusaamisega on. Tuli välja, et ei olnudki nii palju vaja teha, et klienti rõõmustada.
  1. Decide as late as possible
Täpselt! Esimese ovatsiooni või nägelemise peale ei pööranud me teist külge ka. Las klient näpib enne neid lahendusi, et asi omaks saaks ja siis läheb alles jutuks. Mis meedis, mis ei, mida saaks mugavamalt. Otsustasime muidugi siis, kui juba oodati tulemust. Siis kähku asi töösse ja mingi jupp koostööpartneritele.
  1. Deliver as fast as possible
Väiksed jupid pandi ka kiiresti päriselt tööle. Rääkisime, kuidas saab valgusteid süsteemi registreerida, ootasime mis nad arvavad meie lahendusest. Tuli heakskiit, viimistlesime pisut toodet ja viskasime oma lahendusse.
  1. Empower the team
Meeskonna innustamine oli lihtne, me tegime suurt asja, mis läks juba teistele korda. Kui tuli ka takistusi ette, siis meeskonna liikmed kordamööda julgustasid üksteist ja andsid vajadusel väikse müksu, et hirmudest üle saada. 
  1. Build integrity in
"Conceptual integrity means that the system’s separate components work well together as a whole with balance between flexibility, maintainability, efficiency, and responsiveness" - väike väljavõte wikist selle punkti kohta. 100% mis tehtud sai. Klient oli kogu aeg asja juures, et teada võimalusi ja mugavusi. Kuidas säästa raha oli muidugi põhi küsimus, aga see lõppeks oligi meie pakutav lahendus. Mugavalt kasutatav tänavavalgustuse juhtimise süsteem, mis hoiab raha kokku energia kuludelt ja aega hoolduskuludelt.
  1. See the whole
Kõike kahjuks päris ei näinud, sest tarkvara kasvades ja süsteemi võimekamaks muutudes tekkisid ka tegijatel illusioonid iseenda võimekuses. Asju käima lükata on lihtne, kuid kui komplekssus kasvab ja komponente tuleb juurde, siis on ka abikäsi vaja juurde. Suhted partneritega on vaja luua juba varajases staadiumis, et hiljem ei oleks trepiastmeid, mille ületamine võtab kordades rohkem vaeva võõral, kui tuttaval.

Rääkides tarkvara ärimudelist...ei hakka pikalt siin jahuma, LEAN oli arendus, ärimudel on klassikaline omandvara koos riistvaraga, kus süsteem ei saa toimida ilma vastava riistvarata. Nii see meie riigihangete süsteemis tihti käib. Lisaks on seal juures veel "tarkvara kui teenus" (SaaS) komponent, kus kasutusmugavuste lisade eest kasseeritakse igakuiselt seni kuni klient soovid teenust kasutada. Konkreetsemalt öeldes, tellija saab iga lambi kohta pseudo-reaalajas tagasisidet tema parameetrite kohta, mille põhjal tehakse otsuseid energiatarbimise ja valgusti hoolduse kohta.Aitab vist küll...tulevikus proovin ise ka sarnase süsteemi järgi ehitada, kuid jäigalt süsteemis kinni olla ei tohiks, sest dünaamika siin elus on ikka midagi muud kui vaid reeglid. Vahest on vaja kauboi olla ja lihtsalt pea ees pimedusse tormata, et võita.

SiimB 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

14. Häktivist ja Suur Vend

3. Wikist uue internetini - web 3.0