Noppeid IT ajaloost - FB, YT ja Insta...edulood, või siiski?!

Ma alustan oma esimest blogi sissekannet paarist uuest tehnoloogiast mis täna tunduvad esmavaatlemisel vägagi õnnestunud olevat, kuid siiski on neil väga tume pool, mis kajastamist väga vähe leiab.
Täna istume me oma nutitelefonide taga ja loeme uudiseid igasugustest natsionaalsotsialismi ilmingutest, antifashistlike grupeeringute üleöistest teketest ja muudest asjaoludest, mis 5 aastat tagasi oleks mõeldamatu olnud. Kuidas me sinna oleme jõudnud?
Pean ütlema, et me loeme pealkirju - suurem osa nö "instageneratsioonist" ei loe enam uudiseid!

Ma võtan väga põgusa käsitluse alla 3 kasutajate seas ääretult populaarset IT toodet/teenust, mis võõristavad neid elust ja suruvad nad raamidesse, mille olemasolust neil aimugi pole.



 Instagram on meeletult populaarne sotsiaalmeedia platvorm, millel on üle 700 miljoni aktiivse igakuise kasutaja.
Sinna laetakse üles päevas ca 100 miljonit pilti ja muu taoline info, mis investoritele on nagu mesi karule. Psühholoogid ja statistikud näevad aga paraku teist pilti. Instagrami kasutajad on statistikat vaadates ääretult aktiivsed ja elavad suure osa oma päevast rakenduses surfates. Tehes pilte enda tagumikest, musklis kätest ja ripsmetest muutub instagramis esinev inimene kompotiks - tooteks, objektiks. Sa ei ole inimene nimega "Mari" vaid sa oled tagumik, 56cm, mida iganes...
Selle tagajärg on väärdunud arusaamade kujunemine maailmast ja selles eksisteerimisest. On ääretult kasvanud nartsissismi levik meie noorema põlvkonna sees ja hoolimatus üksteise suhtes. See on aga otseselt seotud meie väärtushinnangutega - kahjuks objektiseerimine muudab tarbija hoolimatuks.
Nähakse ainult kunstlikku "kõik on nii ilus ja tore" vaatenurka elust, enamasti kellegi teise elust. Elatakse illusioonides, et seal on see ideaalne elu ja unustatakse enda elu elamata.
Enesetapukatsete arv kasvavas trendis kogu läänemaailmas, ometi me elame oma ilusat elu Instagramis?!





Facebooki (edaspidi FB) statistikat ei ole mõtet enam üle korrata, see on maailma suurim sotsiaalmeedia platvorm. Täna on seal üle 2 miljardi aktiivse kasutaja. Mis aga paelus minu huvi oli USA, kus inimesed on kahe aasta jooksul nii üles pööratud, et ei suuda enam rahulikult koos eksisteeridagi.
Kuulasin hiljuti ühte podcasti nimega "Waking up with Sam Harris", kus saatekülaliseks oli Türgi sugemetega teadlane Zeynep Tufekci, kes uuris viimase USA presidendi valimistsükli ajal FB kampaania kajastust.
Kuna nüüdse kampaania ajal on FB valimisreklaami sihtgrupid ja isikud valitud suures osas juba AI arenduse poolt, siis oli võimalik kummalgi osapoolel teha suunatud propagandat. Me räägime võimalusest näidata erinevatele inimestele seisukohtasid, mis neile kas meeldivad või tekitavad vastaskandidaadi suhtes vastikust. Selle tagajärg on meeletu polariseerumine USA tänavapildis, sest kumbki osapool ei saanud adekvaatset, ega objektiivset infot mis hõlmaks kummagi kandidaadi plusse ja miinuseid. Täna on ameerika tänavatel juba iganädalased rassirahutused, praeguse presidendi vastased protestid, mis alatihti päädivad vägivallaga ja kahjuks see kõik toimub täiesti ühepoolsete vaadete omandamise tõttu, mida FB täna võimaldab.
Kahjuks statistika näitab, et 42% ühendriikide täiskasvanutest saab oma uudised kätte just FB'st ja aina vähem inimesi traditsioonilistest meediakanalitest.
Me ei saa enam usaldada kogu selles infovoos meedia kulgu, mis meile suunatud on, kui see tuleb aint ühest kanalist.



YouTube keskkonnas on täna üle 1,3 miljardi kasutaja ja päevas vaadatakse läbi mobiilsete seadmete ca 1 000 000 000 videot.
See on suurim videobaas intertis, kus otsida saab peaaegu et kõike.
Kasutajad saavad õppida näiteks omal käel programmeerima mis iganes keeles ja endale soovitud tasemel.
Aga seal on oma varjukülg! Me elame maailmas kus radikaliseerumine on juba liiga igapäevane meie ümber, inimesed teevad jubedaid tegusid ja nad teevad seda kui õpitult. Sam Harrise podcastis on ka pikemalt juttu YouTube keskkonna AI rollist kasutajatele videote soovituste valimisel.
Google'le kui ettevõttele on kõige kasulikum, kui tarbija kulutab maksimaalselt aega nende leheküljel ja YouTube on üks neist. Aja maksimeerimiseks peab inimese meeli iga uue videoga pisut enam stimuleerima ja pakkuma midagi, mis viiks eelmisest edasi. Kui inimene hakkab jälgima konspiratiivseid või siis näiteks islamiradikaalseid videosid, siis ei lähe palju aega mööda, kui kogu tema teemade voog YouTubes koosneb ainult ühe valdkonna videotest.
Kui sa vaatad ainult negatiivseid videosid, siis need samad videod suruvad positiivsed sinu uudisvoost välja ja ainus mis jääb ongi süngus. Inimene satub kui musta auku, kust tagasi tulla on väga raske.




Siin mõned viited:
Instagram:
https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/
https://www.psychologytoday.com/blog/millennial-media/201303/just-innocent-instagram
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3477910/
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4374800/Instagram-narcissistic-social-media-platform.html
https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/
Facebook:
https://www.edelman.com/p/6-a-m/where-do-you-get-your-news/
https://soundcloud.com/samharrisorg/78-persuasion-and-control/
https://www.omnicoreagency.com/facebook-statistics/
Youtube:
https://soundcloud.com/samharrisorg/78-persuasion-and-control/
https://fortunelords.com/youtube-statistics/
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=youtube%20rabbit%20hole
http://www.mtv.com/news/2283473/youtube-rabit-hole/
http://nymag.com/selectall/2017/05/the-online-radicalization-were-not-talking-about.html
https://www.theverge.com/2017/7/20/16003296/youtube-redirect-method-anti-terrorist-videos-search

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

14. Häktivist ja Suur Vend

3. Wikist uue internetini - web 3.0

11. Tarkvara arendus ja ärimudel, mida kõrvalt olen näinud